Fun in Jeju II

Etter en 2-dagers tur til Jeju er vi nå tilbake i Seoul. Jeju var en fantastisk øy. Det er den største øya i Sør-Korea, og også den minste av Sør-Koreas provinser. Øya er frodig og grønn med tydelige spor etter den vulkanske aktiviteten som har foregått her. Det er 800 år siden det siste utbruddet, så det er ingen fare for nye umiddelbare utbrudd. Vi bodde på Jeju Oriental Hotel som lå helt nede ved strandpromenaden, midt i sentrum. Vi ankom ganske sent på kvelden, men vi utnyttet den ved å gå ut for en matbit. Vi fant en koselig familierestaurant hvor vi bestilte en av våre favorittretter, Bulgogi. Dette er tynne biffskiver som grilles ved bordet. Deretter klippes de opp i spisepinnevennlige stykker. Som vanlig fikk vi flere sideretter (banchan) enn det var plass til på bordet (destod flere sideretter, destod finere måltid, heter det her). Etter maten gikk vi langs hele strandpromenaden. Vi kikket på alle akvariene utenfor fiskerestaurantene og bestemte oss for å spise på en av dem dagen etter.

Den siste dagen vi var på Jeju kjørte vi rundt øya i taxi, og fikk med oss en god del av øyas attraksjoner. Taxisjåføren vår viste seg å være en veldig hyggelig mann som snakket godt engelsk. Han har tidligere jobbet som logistikkoffiser på et skip og hadde vært i over 70 land. Han hadde besøkt Oslo flere ganger!

Det første stedet vi stoppet på var Hallim park. Dette var en park med tropiske planter og forskjellige dyr, og noen enormt fasinerende grotter, Hyeopjae & Ssangyong caves.

Så gikk turen vår videre. Vi valgte å kjøre kystveien. Langs veien så vi mange vulkanformasjoner og små fjell. Øya jeju har 369 små fjell, eller «årrum» som koreanerene sier.

På veien kjørte vi også forbi Jeju World Cup stadium der øya var vertskap for tre kamper under VM 2002:  Brasil-Kina, Slovenia-Paraguay og Tyskland-Paraguay.

Vi gjorde også et stopp for å gå en kystvei, men sjøen var dessverre for høy til at vi kunne gå helt nede ved vannet. Det var imidlertid en mann med to hester der, så Hanne fikk heldigvis oppfylt sitt ønske om å få ri på Jeju.

Det neste stedet vi stoppet var Sangbang-gulsa tempelet . Dette tempelet ligger  plassert i en hule en tredjedel opp i Sangbang-fjellet. Vi valgte å gå trappene helt opp til tempelet. Turen opp tok ca 20 min og vi var ganske svette da vi kom ned igjen. På veien opp passerte vi et annet tempel, bygget i tre.

Vår eminente guide kjørte oss deretter til Oedolgae Rock som er en fantastisk klippeformasjon (se video!). Her spiste vi også lunsj ved en liten kafe som lå ved utsiktspunktet. Vi spiste Haemul Pajeon, som er en koreansk sjømat-omelett/pannekake og (selvfølgelig) kimchi. Vår venn bestilte en flaske Makgeolli til maten, og det smakte herlig. Makgeolli er en melkehvit drikk som ofte refereres til som koreansk risvin. Drikken har imidlertid fler likhetstrekk med øl, da det brygges på nesten samme måte. Selv Ida og Hanne likte dette!

Det siste stedet vi besøkte var Jeongbang Waterfalls som er imponerende 23 meter høyt. Vannet kommer fra Donghong-elven. I den sakteflytende elven nedenfor var det et yrende liv av fisk, ål og ender. Etter en kort spasertur kom vi frem til vanfallet. Det var et fantastisk skue. Vi jentene hadde tenkt til å bade her, men det var det ikke lov til. Det sies at det er en hellig drage som lever inni grotten ved vannfallet som er grottens vokter.

Dette var det siste stedet vi rakk å få med oss, før vi måtte dra tilbake til flyplassen. Vår drosjeguide hadde da kjørt oss rundt på øya fra kl 12.00 og ganske presis kl 20.00 satte han oss av på flyplassen. Prisen vi betalte for dette var 160.000 won, altså litt over kr 800! Godt vi ikke valgte å leie bil!

Endelig fikk Hanne ri!

Buddah

Vår hyggelige guide

Om leneyoung

Livsnyter, glad i trening og god mat. Liker å reise og møte nye mennesker.
Dette innlegget ble publisert i Øya Jeju, Reise til Korea, Utflukter. Bokmerk permalenken.